5 tipů, jak si dobře vybrat osobního trenéra

Gratulujeme! Právě jste se rozhodli začít cvičit pod dohledem osobního trenéra. Ať už vás k tomuto rozhodnutí přivedla permanentka, kterou už tentokrát nechcete nechat propadnout, hubnutí, plánované zdolání prvního běžeckého závodu nebo „jen“ zdraví, udělali jste významný krok na cestě za lepším fyzickým zdravím a disciplínou. Brzy pochopíte, že cvičení s trenérem má celou řadu výhod, přečíst si o nich můžete zde.

Tím ale celá vaše fitness cesta teprve začíná. Už jen pomyšlení, že oslovíte někoho, aby vám pomohl s nastavením tréninku, nemusí být pro každého snadné. Přemýšlejte nad tím tak, že si právě najímáte profesionála, který se postará o to, že váš trénink bude bezpečný a funkční a zároveň vás bude motivovat, abyste svých cílů dosáhli.

Aby vaše cesta za lepší kondicí byla co nejméně komplikovaná, sepsali jsme několik praktických rad, které můžete využít ještě před tím, než se společně s vámi vybraným trenérem pustíte do cvičení!

1. Nastavte si dosažitelný cíl

Stanovení cílů je důležité, ale stanovení dosažitelných cílů je klíčové. Zvažte, kolik času jste schopni investovat a za jakou dobu chcete svého cíle dosáhnout. Osobní trenéři rádi pracují se specifickými cíli – zejména těmi, které nejsou jen o ztrátě vašich kilogramů. Zatímco hubnutí je společný cíl, existuje spousta dalších milníků, na kterých stojí za to pracovat! Nedávejte si za cíl cifru, kterou chcete za dva měsíce vidět na váze, myslete v postupných krocích a vězte, že „cesta je cíl“. Už jen to, že budete mít disciplínu a pravidelnost, zlepší se například vaše flexibilita, spánek, ubyde stres – to vše je přidaná hodnota každého dobře odcvičeného tréninku. Budete se zkrátka cítit lépe a to vás na cestě udrží!

2. Pozorujte osobní trenéry při práci s jejich klienty

Vybíráte trenéra a stále si nejste jistí? Pozorujte! Sledujte, jaké druhy cviků dělají se svými klienty. Je trenér zapálený do své práce nebo vypadá spíše znuděně? A co klient, jak vypadá on? Zdá se vám, že skutečně tvrdě maká nebo se i baví? Všimli jste si, že trenér učí stále stejné cviky dokola všechny své klienty?

Tohle jsou důležité aspekty, které byste měli zvážit při hledání osobního trenéra. Většina trenérů vás totiž bude schopna trénovat efektivně, ale na čem opravdu záleží je vztah, jaký má trenér ke svým klientům. Je důležité, aby vás trenér dokázal vést a dobře motivovat.

„Klient by měl být pro dobrého trenéra středobodem vesmíru. Kvalitní trenér by se měl o svého klienta neustále zajímat a přizpůsobovat cvičení aktuálnímu rozpoložení. Co se týká hrubých chyb, neměl by trenér samozřejmě během hodiny s klientem sledovat mobil nebo si dokonce vyřizovat jiné věci. To je takový častý nešvar poslední doby. „

Dana Nováková, výkonná ředitelka České komory fitness

3. Požádejte o konzultaci

Už jste téměř rozhodnutí, ale stále si ještě nejste výběrem jistí? Mnoho osobních trenérů nabízí bezplatnou konzultaci, kde mluví s potencionálními klienty o jejich cílech a odpovídají na jejich otázky. Využijte této možnosti a zeptejte se na vše, co vás zajímá. Možná vám právě takový rozhovor otevře oči a vy zjistíte, zda a jak by vám to spolu klapalo. Několik otázek, které můžete zvážit:

  • Jaká je vaše filozofie fitness, jak jste se stal osobním trenérem?
  • Kolik stojí tréninky s vámi? Máte konkrétní balíčky nebo plány?
  • Jak často požadujete, aby klient chodil na tréninky, a jak dlouho trvají?
  • Jaké jsou vaše časové možnosti pro tréninky?
  • Jak by vypadal dlouhodobý plán pro mě?
  • Jak si udržujete přehled o nejnovějších informacích v oblasti zdraví a fitness?
  • Co konkrétně děláte vy, abyste zůstal/a zdravý/á a fit?

4. Reference

Ptejte se! Svých známých, kolegů z práce, svého okolí! Věřte, že skutečně kvalitní trenér nemá o klienty nouzi, tudíž nemusí být jednoduše dohledatelný – nemá zapotřebí inzerovat své služby. Logické, že? Zeptat se samozřejmě můžete i manažera fitness centra, kam chodíte cvičit – pokud je to člověk na správném místě, měl by mít přehled a měl by být schopen doporučit osobního trenéra na základě toho, co od osobního tréninku očekáváte.

5. Trenéra nebo trenérku?

Pro někoho méně, pro někoho více důležitá otázka. Pokud se budete cítit pohodlněji s trenérem opačného pohlaví, je dobré zjistit si nejlépe u trenéra samotného, zda má s trénováním lidí opačného pohlaví zkušenosti.

Praktická rada na závěr!

„Skutečně kvalitní trenér by měl být vždy schopný zodpovědět všechny klientovy otázky týkající se tréninku. Nevíte, proč daný cvik děláte? Nejste si jistý, zda ho děláte skutečně správně, když místo zatěžované svalové skupiny cítíte bolest v zádech? To vše by měl profesionál umět rozpoznat, vysvětlit, řešit, ideálně nedovolit, aby k podobné situaci došlo.“

Dana Nováková, výkonná ředitelka České komory fitness

Pokud zjistíte, že vám stávající trenér z nějakého důvodu nevyhovuje, není nic jednoduššího, než vyhledat jiného. O varovných signálech, že jste možná sáhli „vedle“ jsme před časem sdíleli své rady v tomto článku. Ne vždy se na první pokus podaří najít toho správného. Pokud jste ale odhodláni dosáhnout svých cílů v oblasti zdraví a fitness, výběr osobního trenéra vyžaduje trochu hledání a trpělivosti. Je to váš čas, vaše zdraví, často nemalá investice do vás samých – vyplatí se to!

Komentáře