Držíte BMI v normě? Dožijete se více!

Pohyb jako lék, pohyb jako skutečný „Elixír života“

A máme tu další studii, která jen potvrzuje, jak důležitý je pohyb pro naše zdraví. Tentokrát se podíváme na to, jak si snadno prodloužit život. Netvrdíme, že BMI a tělesná hmotnost jsou jediné parametry, na které se musíme soustředit, chceme-li být fit. Jako základ, který zejména těm, kteří o svém zdraví zatím příliš nepřemýšleli, tyto hodnoty jistě splní přesně to, co mají!

Je vaše BMI v „limitu“? Budete déle žít!

Známý a respektovaný lékařský žurnál, The Lancetov Diabetes & Endocrinology, publikoval studii o hmotnostního indexu BMI a předpokládané délky života. Na základě výsledků více než 2 milionů účastníků průzkumu z Velké Británie studie ukázala, že průměrná délka života u obézních mužů a žen je o 4,2 a 3,5 roku kratší než u lidí, jejichž hodnota BMI odpovídá „zdravému rozmezí“. U lidí, jejichž hodnota BMI se do intervalu 18,5 až 25 nevešla, tak bylo dokázáno, že se skutečně dožívají méně.

Účinné opatření v rukou každého z nás!

Fyzická aktivita je jedním z nejúčinnějších opatření na podporu zdravé tělesné hmotnosti. Jaká novinka, že? Teorii máme, praxe je ale o poznání jiná:  jen 4 z 10 Evropanů se jednou za týden skutečně hýbe (Eurobarometr Sport a PA v EU 2017). Co to znamená? Nic jiného, než to, že máme ještě dost co zlepšovat. Že je situace kritická už víme například díky studii WHO, o které jsme psali nedávno v tomto článku.

Česká komora fitness spolupracuje v rámci projektu Let´s #BEACTIVE a organizací EuropeActive na tom, aby se situace postupně změnila. Cílem projektu je během tří let rozhýbat 60.000 Evropanů. Jedním z nich můžete být právě teď i vy, vaši přátelé, kolegové, rodiče, děti. Není na co čekat, začněte hned, dnes! Každý chce přeci žít déle, nebo ne?

Praktická rada na závěr – Umíte si BMI vypočítat?

Samotný výpočet BMI je jednoduchý – váha se vydělí výškou uvedenou v metrech na druhou. Podívejme se na jednoduchý příklad.

Příklad:  Paní Dvořáková měří 167 cm a váží 56 kg. Její BMI se vypočítá následovně: 1,67 x 1,67 (výška v metrech na druhou) = 2,7889. Další krok je vydělit váhu tímto výsledkem. Tedy 56 : 2,7889 = 20,08. Toto je BMI paní Dvořákové.

Paní Dvořáková tímto prvním testem prošla, ale i přesto jí doporučíme, aby byla dále aktivní! #beactive

Možná jste ale testem neprošli a nevíte, co o vás BMI říká?

Jak jsme již naznačili na začátku, samotné číslo BMI nám ještě nic neřekne. Je třeba podívat se, do které kategorie díky svému BMI spadáte. Existuje totiž 6 základních kategorií:

  • podváha (méně než 18,5)
  • norma (18,5 – 25)
  • nadváha (25 – 29,9)
  • obezita 1.stupně (30 – 34,9)
  • obezita 2.stupně (35 – 39,9)
  • obezita 3.stupně (40 a více)

Kalkulačka BMI vás nejen zařadí do jedné z kategorií, ale naznačí vám, jak svůj zdravotní stav zlepšit, na co si dát pozor a popíše vaše možné zdravotní problémy, které mohou souviset s vaší hmotností.

Poznámka: Kategorie BMI jsou zjednodušeným modelem. Body Mass Index udává méně přesné údaje zejména u dětí, starších lidí a aktivních sportovců. Přesnější posouzení tělesné váhy než kalkulačka BMI provede lékař, který zahrne i další parametry: např. pohlaví, věk, objem svalů a typ postavy. 

Komentáře