„Fitness gaming“ – propojení zábavy a fyzické aktivity

Na zemi žije necelých osm miliard lidí. Z toho 2,6 miliardy jsou hráči. Na druhou stranu, jenom 1,6 miliardy lidí je fyzicky aktivních.

Z výše uvedených čísel je jasné, že i dospělí si hrají! „Dospělí hráči“ tráví čas u her počítačových, u kterých se nehýbou, ale sedí. Co se pokusit spojit pohyb a hru, spojit příjemné s užitečným?

Co zkusit rozhýbat další miliardu hrajících si lidí, kterým ale žalostně chybí pohyb?!

O to se již mnoho a mnoho let pokoušejí vývojáři nejrůznějších počítačových her a herních konzolí – již před deseti lety byla herní konzole součástí některých domácností. S technologickým pokrokem se ale i tyto hry vyvíjejí do stále dokonalejší podoby a před námi se otevírá celý nový segment fitness gamingu. Virtuální a rozšířená realita je budoucnost! Sami jsme na veletrhu RiminiWellness měli možnost vyzkoušet.

Hraní her může přispívat ke zdraví. Propojení zábavy a fyzické aktivity je geniální tah, jak zvednout společnost z gauče.

A není se čemu divit. Rodíme se spíše hráči než fitness nadšenci – z historie si totiž neseme touhu přežít, bojovat a zvítězit.

Hraní her se stalo nejoblíbenější zábavní aktivitou. A teď se podržte, typický hráč už není kdejaký teenager, typickým hráčem je v dnešní době dospělý člověk ve věku 34 let, a  skoro polovinu představují ženy. Co nás tak fascinuje na hraní her? A jak by měl na tuto skutečnost reagovat fitness sektor?

„Aby se fitness hry staly efektivní a atraktivní alternativou pro tradiční fitness trénink, je třeba zdokonalit proces navrhování fitness her. Hry se musí přizpůsobit potřebám „hráče“ a jeho fyzické zdatnosti. Propojení technologií, spolupráce sportovních vědců, herních návrhářů a IT odborníků je nezbytně nutné pro plné využití a potenciál fitness her.

Anna Lisa Martin-Niedecke

Jestliže před deseti lety změnilo Nintendo Wii naše obývací pokoje na hravé tréninkové prostředí, v roce 2019 začínají tyto technologie nacházet cestu do posiloven. Virtuální tréninky mají velký potenciál být nejen zábavou pro veřejnost, ale tréninkovým prostředkem pro značnou část fitness nadšenců.

Na veletrhu RiminiWellness jsme virtuální fitness hru vyzkoušeli

Nejprve vám postavu oskenují a pak se začnete nenápadně hýbat. Může se například vcítit do role fotbalového brankáře (takže budete hodně skákat), lyžaře (uděláte hodně dřepů), hráče squashe (hodně výpadů) – všechny hry vycházejí ze základních pohybů, které pravděpodobně děláte v běžném tréninku, jen jsou důmyslně zakomponovány do příslušné hry.

Během hry jste navíc pod dokonalou kontrolou. Každý váš pohyb je kontrolován i z hlediska rozsahu i techniky provedení. Neuděláte dřep správně v požadovaném rozsahu? Nedostanete body. Málo bodů? Prohráváte souboj s technikou a vaším egem, ale vaše tělo právě vyhrává a pohybový aparát vám děkuje – nezničíte si zdraví!

„Svou dokonalostí hra člověka skutečně pohltí. Díky tomu, do jak reálného prostředí vás hra přenese, jste najednou skutečně „ve hře“ a co víc – hýbete se a moc vás to baví! Děláte dřepy, výpady, skoky, angličáky. Technologie přitom kontroluje, zda cviky děláte správně. Skvělá zkušenost!“

Dana Nováková, Česká komora fitness

Informace o tom, kolik kalorií jste právě spálili jsou samozřejmostí. Jak jsme přímo s vystavovateli hovořili, aktuálně je téma gamingu ve fitness na samém začátku. Potenciál tu je, ale vybavení fitness center herními konzolemi je přeci jen hodně drahé. Než se fitness gaming, dostane do běžných fitness center, bude pravděpodobně trvat i několik desítek let. Nechme se překvapit, v každém případě si buďme jistí, že se máme na co těšit!

Komentáře