9 fitness trendů, které nás v roce 2019 rozhýbou

Je čas, abychom oprášili křišťálovou kouli a podívali se, co čeká fitness v roce 2019. Následující myšlenky a komentáře pocházejí od řady odborníků, vedoucích pracovníků a hlavních inovátorů v oblasti zdraví a fitness. Právě tito lidé budou rozhodovat o tom, při jakém cvičení se budeme potit v roce 2019. Jaké trendy nás tedy v roce 2019 čekají? A jak to vidí odborníci z České republiky?

Tréninky s vysokou intenzitou se budou dále vyvíjet

Trénink s vysokou intenzitou (HIIT) se bude i nadále těšit velkému množství příznivců, a to hlavně proto, že spolehlivě přináší výsledky. Vzhledem k tomu, že HIIT je již oblíbeným delší dobu, objeví se řada jeho variací. Nabízí se například jeho využití pro skupinové a individuální lekce. Jeden z posledních výzkumů ukazuje, že pokud jde o HIIT, výsledky přináší právě intenzita cvičení, nikoliv jeho trvání. Dobrou zprávou je, že i klienti začínají chápat, že dlouhé tréninky s vysokou intenzitou jsou zbytečné. Kratší 30-ti minutové formáty, které jsou pro HIIT typické, jsou z hlediska efektu i časové náročnosti ideální. Dá se říci, že „sednou“ jako nová fasáda Národnímu muzeu.

„Zapojuji HIIT do svých hodin Pilates a moji klienti jsou spokojenější. Mají rádi kratší a intenzivnější cvičení. Přijde jim, že toho za krátkou chvíli zvládli hodně.“

Angie Anderson Gallagherová, instruktorka pro certifikaci skupiny ACE v Iowě.

Jak je patrné, obliba HIIT tréninků bude nadále pokračovat a uvědomují si to i společnosti vyrábějící fitness vybavení, což potvrzuje i Pavel Suchý z Nové Fitness.

„Společnost Core Health & Fitness si dlouhodobě uvědomuje popularitu HIIT a proto jednu ze svých značek – StairMaster – vyhradila pouze této kategorii. Vlajkovou lodí StairMasteru je schodový trenažér Gauntlet, který značku proslavil tak, ze je StairMaster zmiňován i v oblíbené animované pohádce Shrek. Dalšími produkty jsou HIIT Bike nebo jeho varianta pro cardio trénink horní poloviny těla HIIT UB, HIIT Mill pro trénink výbušnosti či boxerský trenažér Boxmaster.“ 
Více informací o produktové řadě StairMaster najdete zde

Pavel Suchý, jednatel Nové Fitness, s.r.o.

Pestrost je klíčem k dlouhodobému úspěchu

Tricia Murphy Madden, instruktorka fitness ACE Certified Group a spoluzakladatelka programu Barre Above ze Seattlu, se domnívá, že komplexní cvičení, které kombinuje řadu různých cvičebních stylů, jako je box a cyklistika, nebo jóga a silový trénink, bude i nadále oblíbené.

„Mnozí klienti si začínají uvědomovat, že příliš mnoho jednotvárného tréninku není pro tělo dobré, výsledkem je, že trénink kombinující různé sportovní aktivity je pro ně čím dál tím lákavější.“

Tricia Murphy Madden, instruktorka fitness ACE Certifies Group, Seattle.

Rozvoj skupinového koučování bude pokračovat

Skupinové lekce byly vždy oblíbené, ale mnoho let to probíhalo tak, že se místnost plná upocených lidí ze všech sil snažila napodobovat instruktora, který trénink příliš nevedl, spíše jen předcvičoval. V posledních několika letech se situace začala měnit. Podle zahraničních odborníků z oboru fitness přešli instruktoři ke skupinovému koučování, při kterém vedou trénink tak, že se mohou jednotlivým účastníkům individuálně věnovat.

Vzdělávání instruktorů se přestane soustředit na předpřipravené choreografie

Podle Abbie Appel, instruktorky, lektorky a konzultantky programů skupinových lekcí, je dalším zahraničním trendem na obzoru přechod od předpřipravené choreografie k rámcovým tréninkům. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že cvičení podle předpřipravené choreografie vyžadují, aby se instruktor přesně naučil sled cviků navržených třetí osobou, zatímco rámcové tréninky umožňují vybrat si takové cviky, které dané skupině vyhovují nejvíce.

„Instruktoři mají vždy rádi po ruce nápady, které jim pomohou při vedení skupinového tréninku, ale také se na něm chtějí sami podílet. Rámcové tréninky jim dávají to nejlepší z obou světů.“

Abbie Appel, instruktorka skupinových lekcí

V České republice je skupinové cvičení rovněž stále na vzestupu, avšak s posledními dvěma trendy je to u nás jinak. Komentuje je Kateřina Bímanová, Studio manager fitness klubu Factory Pro a koordinátor vzdělávání Školy fitness profesionálů FISAF.cz.

“Velký boom pozorujeme i nadále u autorizovaných cvičebních stylů, kam patří například populární Les Mills. Pokračujícím trendem jsou také různé formy kruhových funkčních tréninků. A spoustu příznivců si získávají také autorizované cvičební styly, které mají jasně daný svůj průběh a nekladou tedy takové nároky na kreativitu instruktorů co se týká tvorby choreografií. Na druhou stranu se u nás stále těší obrovské přízni také klasické styly skupinových cvičení jako je bodystyling nebo aerobik, jehož jsme i na závodním poli světovou velmocí. Skupinové lekce se v současné době u nás rozdělují do čtyř skupin: autorizovaná cvičení, funkční tréninky, klasicky vedené skupinové lekce a styly Body and mind, předpokládáme, že budou nadále na vzestupu.“

Kateřina Bímanová, Studio manager Factory Pro a koordinátor vzdělávání Školy fitness profesionálů FISAF.cz

Návrat funkčního tréninku do běžného fitness

„Všichni občas zvedáme něco těžkého a tento typ cvičení zajistí, aby na to naše tělo bylo připravené.“

Kevin Mullins, osobní trenér, Washingtonu DC.

Několik profesionálů v oblasti zdraví a fitness uvedlo, že právě funkční trénink přivede v roce 2019 do fitness center nejvíce klientů. Toto cvičení zaměřené na všestrannost a efektivitu používání svalů (často za použití netradičního vybavení) bude nadále setrvávat na prvních příčkách oblíbenosti i díky rostoucí popularitě crossfitu a extrémním překážkovým závodům typu Spartan race.

„Trénink na překážkové dráze umožňuje lidem dělat pohyby a cviky, které by normálně do svého cvičení nezačlenili, což vede k rozvoji síly a zlepšení fyzické kondice v jejich každodenním životě.“

Aimee Nicotera, instruktorka vzdělávání trenérů a certifikace skupiny ACE, Boston

Více profesionálů využije při sestavování rozvrhu lekcí koncept jednostranného zatížení

Většina cvičení využívá obě končetiny, a to buď ramena, nebo nohy, přičemž obě dělají tentýž pohyb ve stejnou dobu (např. standardní chest pressy nebo squaty), ale v reálném životě máme tendenci používat jen jednu ruku nebo mít váhu na jedné noze. Pokud se držíte teorie, že cvičení napodobující určitou činnost může pomoci tomu, aby se někdo v této činnosti zlepšil, tak určitě dává smysl, že jednostranné cvičení může klientům pomoci lépe se pohybovat v každodenním životě.

„Podle jednoho výzkumu, který jsem si přečetla, použití jedné končetiny umožňuje vědomě zapojit všechna svalová vlákna, které se na pohybu podílejí. Co mě skutečně překvapilo je zjištění, že používání pouze jedné končetiny může ve skutečnosti posílit obě. Navíc použití pouze jedné ruky nebo nohy vyžaduje vyšší koncentraci, takže účastníci jsou více zapojeni do tréninku i po této stránce. Jsem proto přesvědčena, že i proto začne vedení fitness center zapojovat jednostranný trénink do svých cvičebních programů.“

Amy Dixonová, ředitelka skupiny fitness programů společnosti Equinox

Klienti v roce 2019 budou méně využívat moderní technologie

Pokud jde o fitness v roce 2019, mnoho klientů přijde do posilovny nebo fitness klubu, protože se budou chtít alespoň na chvíli zbavit všudypřítomných obrazovek. Podle Joshe Meltzera, manažera fitness ve společnosti Equinox v Kalifornii, uvidíme během příštího roku častější využití meditace, dechových cvičení a dalších alternativních metod pro zlepšení vnitřní rovnováhy.

Technické vychytávky však z fitness nezmizí. Naopak! Nové technologie usnadní práci jak trenérům, tak i provozovatelům fitness center.

„Díky technologiím strojů MATRIX je nyní možná perfektní online komunikace mezi klientem, trenérem a provozovatelem centra. Klientův trénink je konstantně zaznamenáván a trenér má kdykoliv možnost online trénink vyhodnotit či upravit nadcházející trénink. Provozovatel centra může v reálném čase sledovat využití jednotlivých strojů a následně efektivněji plánovat svá rozhodnutí při budoucí modernizaci či zefektivnění stávajícího provozu. Manažer může vyhlašovat různé soutěže, motivační programy, propagační kampaně a vše v online prostředí s minimálními náklady a bez závislosti na ochotě či neochotě svého personálu. Vše je vždy měřitelné a každou aktivitu lze přesně vyhodnotit.“

Miroslav Jirčík, jednatel 3D Fitness, s.r.o.

Typ vybavení se změní

I v roce 2019 uvidíme dva důležité posuny v typech fitness vybavení používaných pro individuální a skupinové tréninky. Díky popularitě tréninku s vysokou intenzitou budou i nadále často využívány nakládací činky či kettlebelly. Menší vybavení, jako jsou mini-bandy, posilovací gumy, super bandy nebo pěnové válce, které se používají k uvolňování svalů se budou mezi cvičebními pomůckami vyskytovat stále častěji.

„Používání menšího vybavení využívajícího tělesné hmotnosti, u kterého musíte věnovat větší pozornost tomu, jak se cvičení provádí, zlepšuje koordinaci. Když používáte menší vybavení, konkrétně pěnové válečky, můžete provádět cvičení s nízkou intenzitou, což je vynikající způsob, jak se zotavit z náročného tréninku nebo dělat trénink bez toho, aby se člověk celý zničil.“

Marc Coronel, trenér v Las Vegas

Rok 2019 také pravděpodobně přinese pozvolný návrat k použití posilovacích strojů. Kettlebelly a další volné váhy poskytují řadu výhod, ale zejména starší jedinci se jich mohou zaleknout.

„Od klientů často slýcháme, že mají rádi tréninky v našich zařízeních, ale že nejnovější generace trenérů má velmi málo zkušeností s využitím posilovacích strojů. Vidíme to jako příležitost – pokud profesionálům v oblasti fitness pomůžeme naučit se používat naše vybavení, budou schopni těmto klientům ukázat, jak bezpečně dosáhnout výhod z tréninku se zátěží.“

Jeff Dilts, víceprezident pro vývoj produktů Core Health & Fitness společnosti Nautilus

Produktovou řadu Core Health & Fitness, tedy značky StarTrac, Stairmaster Nautilus a Schwinn zastupuje na českém trhu společnost Nové Fitness. 

V tomto ohledu je třeba myslet na zdravotní aspekt tréninku a uvědomit si velkou zodpovědnost trenéra – jeho kvalifikace, zkušenosti a schopnosti individuálně pracovat s klientem. Jak vyzdvihuje Miroslav Jirčík ze 3D Fitness:

„Kvalifikovaný trenér musí být schopen velmi dobře vyhodnotit zdravotní stav a fitness úroveň cvičence, na základě toho sestavit vhodný trénink s optimální intenzitou, zvolit odpovídající zásobník cviků, ohlídat techniku provedení a rozsah pohybu. Jen kombinací všeho uvedeného docílí dlouhodobého zlepšení zdraví a tím i kvality života klienta.“

Miroslav Jirčík, jednatel společnosti 3D Fitness s. r.o.

Ruku v ruce s kvalitou trenéra je zde ještě jedna velká podmínka, a tou je bezpečnost vybavení!

„Trenéři a provozovatelé by si měli velmi dobře uvědomit, že nechat klienty cvičit na nářadí, které nemá parametry a osvědčení je obrovským hazardem s jejich zdravím a velkým rizikem pro všechny zúčastněné v případě úrazu. Pojišťovny jsou v případě neprokazatelnosti ověření parametrů vybavení zcela nekompromisní při vyplacení pojistného plnění“, dodává M. Jirčík.

Miroslav Jirčík, jednatel společnosti 3D Fitness s. r.o.

Abychom to shrnuli, nevíme o žádném převratném trendu, který by se mohl objevit v roce 2019. Místo toho pravděpodobně uvidíme pokračující vývoj a růst stávajících trendů, z nichž se mnohé točí kolem rostoucí popularity skupinových lekcí.

„Ať už je to v malém studiu nebo ve velkém klubu, skupinové lekce jsou čím dál tím populárnější, protože je to pro lidi zábavný a efektivní způsob, jak získat ze cvičení dobré výsledky a zároveň být v partě lidí se stejným zaměřením.“

Brandon Wagner, trenér TRX a Trigger Point, Arizona

Pouze čas ukáže, jak přesné jsou odhady našich odborníků. Jedna věc je ale jistá: rok 2019 bude plný náročných, ale zábavných a efektivních tréninků. Naši klienti tak budou spokojení a dostanou se o krok blíž k trvale zdravému životnímu stylu. 

Komentáře