Kdy je nejlepší čas na procházku?

Nejlepší čas na to vstát a udělat pár kroků je samozřejmě kdykoliv. Každý krok navíc se počítá, každá (i sebemenší aktivita) je lepší, než žádná. Pokud si ale můžete procházky plánovat, přinášíme pár zajímavých zjištění, která dokazují, že pár kroků navíc může v různou denní dobu působit léčivě na různé zdravotní potíže, které trápí naši „sedavým způsobem nemocnou“ společnost. Inspirujte se …a hlavně choďte!

Ne každý je fyzicky natolik zdatný a fit, že může běhat. To ale neznamená, že snažení zlepšit kondici vzdáte ještě dříve, než jste začali! Pokud s pohybem teprve začínáte, mohou to být právě (obyčejné) procházky, které vás k aktivnímu pohybu postupně přivedou. Myslíte-li to s pravidelným chozením vážně, již nějaký čas chodíte, chcete své procházky povýšit na vyšší úroveň a vytěžit z pohybu na čerstvém vzduchu maximum, můžete se našimi radami inspirovat a popřemýšlet například nad tím, v kterou denní dobu se na procházku vydáte.

Chcete snížit krevní tlak, najít lék na nespavost nebo být jen šťastnější? Najděte ten správný čas, kdy se vydat na procházku!

Výzkum, ze kterého dnes čerpáme, zjistil, že správně načasovanou procházkou lze ovlivnit zdraví a zmírnit ty zdravotní potíže, které vás možná ze židle zvedly a k pravidelnému pohybu přivedly. Za tento první KROK se již nyní pochvalte!

Chcete snížit krevní tlak? Choďte večer!

Podle výzkumu zveřejněném v časopisu Medicine & Science in Sports & Excercise, působí právě večerní procházka nejlépe pro ty, kteří se snaží snížit krevní tlak. Výzkumu se účastnili lidé s vysokým krevním tlakem, kteří 3x v týdnu po dobu 10 týdnů prováděli středně intenzivní cvičení po dobu 45 minut, a to buď ráno nebo večer. Zjistilo se, že ti, kteří cvičili večer dosáhli průměrného poklesu systolického krevního tlaku o 8 bodů. Ranní cvičenci, ve srovnání zaznamenali pouze 5bodový pokles.

Tip: Až budete příště v pokušení ulehnout po večeři k televizi, raději se vydejte na procházku po okolí. Motivací nemusí být ani snaha snížit krevní tlak, postačí jen chuť strávit společnou chvíli s někým blízkým.

Chcete mít pod kontrolou hladinu cukru v krvi, choďte po (každém) jídle!

Cvičení vybízí vaše svaly aby používaly glukózu k energii, což je také hlavní důvod, proč je fyzická aktivita účinným nástrojem při léčbě diabetu 2. typu. Namísto chůze v jednom velkém půlhodinovém bloku byste měli zvážit rozdělení do tří desetiminutových úseků. Dospělí s diabetem typu 2, kteří chodili 10 minut po každém jídle (snídaně, oběd a večeře) si udrželi lepší míru cukru v krvi oproti těm, kteří absolvovali pouze jednu delší procházku.

Tip: Čím delší procházku po jídle zvládnete, tím lépe. Výhodu mají ti, které k procházce vybídne například pes.

Chcete snížit stres? Vydejte se do práce pěšky (nebo na kole)

Dlouhé dojíždění nebo jen přejezdy autem jsou plné neočekávaných zpoždění, která mohou vyvolat stres. Podle průzkumu z roku 2015 to byli právě chodci, kteří byli nejméně vystresovanou skupinou lidí „dojíždějících“ za prací. Samozřejmě, ne každý má možnost jít do práce pěšky, ale kde je vůle, tam je cesta. Co takhle zaparkovat auto dále od kanceláře nebo vystoupit o několik zastávek dříve?

Tip: V mnoha městech splní tento příjemný účel i systém sdílených kol – krásně se rozhýbete, vyhnete se dopravní špičce i stresu a navíc „budete in“!

Chcete dobře spát? Choďte ráno!

Zápasíte s nespavostí? Možná to zní zvláštně, ale podle doporučení výzkumu, byste se měli na procházku vydat hned ráno. Studie v oblasti spánku zjistila, že aktivní lidé, kteří byli v dopoledních hodinách vystaveni dennímu světlu, měli více pravidelných cirkadiánních rytmů, což znamená, že usnuli snadněji ve srovnání s těmi, kteří se nedostali na sluneční světlo hned ráno. 

Tip: Ranní procházka krásně probudí, nastartuje do celého dne a zaručeně zlepší náladu.

Chcete být šťastnější? Běžte se projít během polední pauzy!

I když milujete svou práci, pracovní týden se někdy může zdát nekonečný. Vaše každodenní nálada má obrovský dopad na vaši celkovou pohodu. Lidé, kteří si během oběda udělali přestávku na 30 minut chůze, pracují s větším nadšením, jsou v práci uvolněnější, příjemnější a méně nervózní. Samotný příslib lepší nálady by měl být dostatečným důvodem k tomu vydat se na chvíli mimo kancelář.

Snažíte se zhubnout? Ranní procházka vám pomůže!

Zvýšení počtu kroků je jednou z mnoha strategií lidí, kteří se snaží zhubnout. Pokud jste to vy, zkuste si naplánovat svou procházku na ráno. Studie Brigham Young University z roku 2012 zkoumala 35 žen, normálních i s nadváhou a jejich mozkovou činnost po cvičení. Ženy měly za úkol ujít svižnou chůzí 45 minut na běžeckém pásu a poté byly požádány aby se podívaly na fotografie potravin a květin. Při zkoumání jejich mozkové činnosti, ženy ve cvičící skupině měly nižší nervové reakce na obrázky potravin a byly více fyzicky aktivní během dne. Zajímavé, že?

Tip: Ještě lepší bude, když počet kroků zvýšíte venku. Ranní procházka na čerstvém vzduchu zaručeně osvěží a chuť na (zdravou) snídani bude zasloužená.

Každý krok se počítá!

Co dodat závěrem? Uvedené načasování je samozřejmě zajímavé a motivující, ale i v tomto případě se jedná jen o doporučení. Ideální čas na pohyb je individuální záležitostí. Hýbejte se proto co nejvíce, nejčastěji a vězte, že čas, který „sedí“ právě vám, je ten nejlepší! Ať se na procházku vydáte v kteroukoliv denní dobu, bude to pro vaše zdraví jednoznačně přínosné. Platí tedy jednoduché „každý krok se počítá“škoda je jedině takového pohybu, který nevykonáte.

Buďte konzistentní a trpěliví. Jakmile si na pohyb zvyknete, stane vaší denní rutinou a možná za pár týdnů zjistíte, že z chůze máte chuť přejít do lehkého běhu – a další „malé“ vítězství bude na světě!

Komentáře