Postavme se věčnému sezení!

Sedíme doma, sedíme v práci, sedíme v autě, v kině, u televize, ve škole – sedíme stále a co uděláme v situaci, kdy sedět přirozeně nemusíme? Sedneme si ze zvyku nebo naší pohodlnosti dobrovolně a rádi zase! Typický obrázek našeho každodenního života „v sedě“.

Fakt, že sedavý způsob života není pro naše zdraví dobrý, asi každý z nás tuší, jen málo kdo s tím aktivně něco dělá.

Sezení neprospívá celkovému zdraví, zvyšuje riziko srdečních onemocnění nebo diabetu

Pokud trávíte obvyklých 8 hodin denně v práci sezením před obrazovkou počítače, asi vás tato zpráva moc nepotěší.

Naštěstí existuje jednoduchý způsob, jak negativním účinkům sezení účinně bránit. Výzkum American College of Sports medicine ukazuje, že pomoci mohou i krátké a pravidelné přestávky, kdy se zvednete se židle a uděláte pár potřebných kroků – ať už bude záminkou procházka na toaletu, pro kávu nebo vyřízení pracovní záležitosti s kolegou z vedlejší kanceláře, bude to pro vaše zdraví prospěšné!

Co přesně říká věda?

Zmíněná studie byla publikována v časopise Medicine & Science in Sports & Exercise a píše se v ní, že po 3 hodinách nepřetržitého sezení ztrácejí naše tepny schopnost se roztahovat, naše končetiny se díky tomu hůře prokrvují a to může být do budoucna příčinou vzniku srdečního onemocnění. Kromě rizika kardiovaskulárních onemocnění mají lidé pracující většinu dne v sedě často také vyšší krevní tlak, zvýšený cholesterol a zpravidla i předpoklad ke zvýšené hladině krevního cukru.

U lidí, kteří stráví většinu dne sezením, existuje dvakrát větší riziko výskytu kardiovaskulárních onemocnění, než u lidí, kteří se na pravidelné bázi pohybují.

„Přerušit dlouhodobé sezení krátkými přestávkami chůzí, je opatření, které chrání arteriální funkci tepen před škodlivými dopady dlouhodobého sezení.“

Saurabh Thosar, PhD (odborný asistent na Oregonském institutu zdravotnických věd v Oragon Health & Science University v Portlandu, autor studie

K uvedeným zdravotním problémům postupem času přibývají další zapříčiněné špatným postojem a nezdravým a fyziologicky nepřirozeným způsobem sezení. Bolestí zad, krku a napětím v páteři vše začíná, bolestmi hlavy a silnými migrénami pokračuje, celkovou psychickou nepohodou konče.

Co dělat, aby nám sezení neničilo zdraví?

Vytvořte si nový návyk a naučte své tělo pravidelně stát. Než si návyk osvojíte, pomoci vám může upozornění, které si nastavíte na telefonu nebo na počítači. Po hodině sezení budete upozorněni vstát a po dobu pěti minut se aktivně pohybovat. Můžete se projít pro vodu, kávu nebo se jednoduše projít kolem vašeho oddělení. Zkuste zapojit ostatní kolegy a z podobných vycházek udělat zvyk. Můžete zavést pravidelné „porady ve stoje“ – zaručeně při nich nikdo nebude usínat, možná dokonce zjistíte, že jste při nich mnohem efektivnější a produktivnější.

Pokud se obáváte, že se vzdalujete od svého stolu příliš často, buď proto, že vás uvidí šéf nebo ztratíte příliš mnoho kvalitního pracovního času, můžete využít i jiných vychytávek – může jít o gymnastický míč, můžete vyzkoušet pracovat ve stoje nebo se alespoň postavit a protáhnout. Ulevíte zádům, uvolníte napětí, stres, rozproudíte krev a bude se vám pracovat lépe.

Ani mimo kancelář nezapomínejte na pohyb. Čím více aktivní budete, tím lépe. Máte-li sedavé zaměstnání, snažte se být o to více aktivní ve volném čase.

Komentáře