5 věcí, které by váš trenér chtěl, abyste dělali, ale vy je neděláte.

Poctivě cvičíte, zdravě se stravujete, posloucháte rady vašeho trenéra a stále přemýšlíte, jak ze svého snažení vytěžit ještě více? Přiznejme si, že nikdo nejsme dokonalý, občas naše snaha poleví – moc práce, málo času, stres – všichni to známe. Právě v těchto situacích je dobré zvednout hlavu a nevzdat se!

Vybrali jsme pár návyků, které vaše každodenní úsilí mohou výrazně zefektivnit – a to jak v posilovně, tak v kuchyni. A často i ve dnech, kdy na cvičení zkrátka není tolik času, kolik byste potřebovali. Čtěte dál a zjistíte, jaké „fígle“ to jsou! První, kdo vám poděkuje, bude vaše tělo a hned druhý váš trenér!

1.Dejte si „dvacet“ …minut cvičení!

I když se do posilovny z nějakého důvodu nedostanete, zacvičte si sami, klidně i doma – lepší krátký, než žádný trénink! Souhlasíte? Dvacet minut správně nastavených cviků může vaše výsledky ovlivnit mnohem více, než si možná myslíte. Nejde tu totiž o kvantitu, ale o kvalitu. Se správným výběrem a nastavením cviků vám jistě pomůže váš trenér!

Jak může takový ukázkový trénink vypadat? Inspirujte se třeba zde:

  • 20 mountain climbers (horolezec)
  • 10 squats (dřepů)
  • 5 burpees (angličáků)

To vše zopakujte 5x. Nastavte si přestávky, dle vašich možností.

2. Jezte „o něco“ zdravěji

Většina lidí ví, co mají jíst, ale jednoduše to nedělají. Základem úspěchu je přistupovat k jídlu zdravě a s rozumem. Nebýt extrémní, neříkat si „už nikdy si nemohu dát nic …“ sladkého/nezdravého/tučného/doplní si každý. Mnohem smysluplnější je nastavit si opravdu malé, ale dosažitelné cíle – myšlenka „o něco lépe/ o něco zdravěji“ takové nastavení vystihuje přesně – a platí to i v situaci, kdy není čas na dlouhé vaření.

Pro začátek se zaměřte na to, aby vaše snídaně obsahovala bílkoviny, abyste si k obědu přidali porci zeleniny a při výběru přílohy preferovali tu, s dostatečným množstvím vlákniny. Zajímá-li vás problematika výživy více, čerpejte raději od odborníků a nevěřte všemu, co se právě šíří internetem.

3. Zázračné účinky masážního válce (foam roller, trigger point)

Masážní válec je vedle pravidelného cvičení jedním z pomocníků, který udrží tkáň krásně pružnou a nás tak nebudou trápit nejrůznější bolesti.

Pár praktických tipů, jak válec používat:

  • Použití válce je nejlepší před tréninkem – svaly se prokrví, docílíte většího rozsahu pohybu a lepšího výkonu.
  • Masírování po cvičení zmírní bolest z tréninku a zlepší regeneraci.
  • Válec nepoužívejte v místě bolesti. Pokud vás například bolí koleno, nejlepším řešením, jak bolestivé místo uvolnit, je umístit válec několik centimetrů nad nebo pod citlivou oblast a pomalými dlouhými pohyby uvolňovat plochu kolem zranění.
  • Válcování může pomoc s léčbou symptomů, ale neřeší původní problém bolesti a mobility.
  • Základem všeho je samozřejmě vyvážený trénink, výživa a dostatek odpočinku.

Co jsou fascie? Fascie je to, co drží naše tělo pohromadě. Představte si síť pojivové tkáně, která obaluje všechny části lidského těla, od hlavy až k patě a spojuje je dohromady. Opakující se pohyby, stres, dehydratace nebo tkáňové trauma mohou způsobit, že fascie ztuhne, přestane být flexibilní a nepracuje, jak má – nás pak trápí různé typy bolesti a celé řada dalších poruch. Fascie je ale zároveň místem, kde můžeme začít s prevencí, případně s léčením.

Chcete-li vědět více, doporučujeme dokument „Skrytý svět fascií“, který o této – do nedávna neznámé části lidského těla hovoří.

4. Sebeuvědomění klíčem k emocionálnímu zdraví

My všichni máme nastavenou nějakou výchozí sadu pocitů a přesvědčení, která dál určuje, jestli budeme úspěšní nebo ne. Bohužel, nás často minulé selhání odradí a jsme přesvědčeni, že už prostě nemůžeme uspět. Sebeuvědomění je o vytvoření si určitých strategií, které nám pomohou úspěšně vyřešit věci, jako jsou právě třeba zdravé návyky, hranice, vůle, úspěch a neúspěch.  

Dvouminutové sebeuvědomění:

I dvouminutové rozptýlení stačí k tomu, abychom zabránili negativnímu uvažování. Když se přistihnete, že uvažujete negativně, zkuste se zaměřit na něco jiného, dokud vás to nutkání nepřejde.

Několik příkladů vět, které pomohou negativní myšlenky zahnat a přenastavit:

Není mi fajn, ale to je v pořádku.

Umím být trpělivý/á.

Mám se rád/a!

Teď to nevzdám!

5. Myslete na své stáří

Jak stárneme, je výhradně na nás. Chceme-li žít aktivní život i ve stáří, cestovat, hrát si s vnoučaty a nepřemýšlet nad nemocemi, musíme začít dnes. To, co děláme teď ovlivňuje naši budoucnost, naše budoucí já. Proto potřebujeme komplexní přístup, který zahrnuje dobře orientovaný trénink (pohybovou aktivitu), zdravé stravovací návyky, socializaci a emocionální odolnost.


Komentáře