Studiová lekce aneb opravdu pracujeme ve službách!

Takové úplně obyčejné páteční květnové dopoledne – trochu prší (ráno svítilo) a je vcelku chladno.  Den je pracovně od časného rána jako malovaný. Zpestřit by mi ho mohla nějaká fajn studiová lekce, která mi pomůže od zatuhlých trapézů od práce na počítači, ale především mi tak nějak „nezkazí den“.

Jako nechat si kazit den nějakou studiovkou, ty už fakt nevíš, co roupama,“ komentuje můj manžel s tím, že normální člověk si jde zacvičit a vyčistit hlavu, nic víc a nic míň. S tím se logicky nemůžu ztotožnit! Pro mě není, ani nebyla a nikdy nebude jakákoliv skupinová lekce ve fitness pouhým hopsáním nebo plněným požadovaných cvičebních instrukcí/přesunem na stanovištích. Řadu let očekávám, jak to zjednodušit. Zkrátka a úplně jednoduše očekávám SLUŽBU.

Už při vstupu do fitness, kdy zmiňuji, že jdu na Aničky lekci Zdravá záda, očekávám, že recepce bude vědět, že se lekce opravdu koná a nezjistím to jako překvapení až před samotným studiem, protože lekci prezentují v rozvrhu na webových stránkách. Chci věřit, že mě informují, pokud není Anička a lekci stejně kvalitně odcvičí i Pepíček, který se na nás již připravuje. Vysloveně se těším na atmosféru těsně před lekcí, kdy před samotným studiem potkám instruktora vesele švitořícího s klienty. Následuje včasný příchod do sálu, kde se nám lektor představí celým svým jménem. Přivítá nás na lekci Zdravá záda a vysvětlí její průběh od warm-upu, hlavní části až po závěrečný stretching. Zmíní všechny pomůcky, které si máme individuálně připravit. Třešničkou na dortu je dotaz na nováčky a zdravotní stav. Větu „je tady něco ohledně zdravotního stavu, co bych měl vědět a nevím“ očekávám vždy před každým začátkem lekce. Nejenže otázka vyvolá profesionální přístup a zájem o klienty, ale chrání lektora v případě zranění a možnými navazujícími soudními procesy. Často na lekcích zazní informace o nedávných úrazech, těhotenství, prodělaném covidu nebo bolestech zad, kdy lze v případě uvážení celou lekci třeba i nedoporučit nebo doporučit alternativu při konkrétních cvicích, pokud klient na lekci zůstane.

Profesionálně odvedená skupinová lekce by měla obsahovat i dotaz na anglicky mluvící klientelu (dotaz prosím vždy pouze a jen v angličtině – v českém jazyce je bohužel bezpředmětný). Pokud se na lekci vyskytne člověk nehovořící česky, pocit, že o něm minimálně víte, za to jednoduše stojí. A pokud vám ještě i rozumí, máte další plusové body. Ostatně zkuste si zacvičit lekci vedenou třeba v maďarštině, ten pocit je nepřenositelný. A kdo jej zažil na vlastní kůži, nedopustí, aby se něco podobného stalo při jeho vedení lekce komukoliv dalšímu!

Lekce probíhá, instruktor motivuje, vysvětluje, opravuje, interaguje. V závěru nesmí chybět uklizení (dezinfekce) pomůcek, poděkování za účast, za odvedenou práci, pozvání na příští lekci (v daném zařízení) a vyřešení případných dalších dotazů. Instruktor zásadně odchází ze studia jako poslední poté, co zkontroloval prostory.

A co říci závěrem?

Ne s každým se shodnu (vlastně se s většinou neshodnu). Reakce „zase ty tvoje nároky, vždyť je to jenom nějaké cvíčo, protažení, sranda při hudbě“ očekávám s nadšením.

Jako argument některým lidem stačí – představ si, že jdeš k zubaři (bolí tě zub). Ve dveřích ti řekne „dobrej den“, ukáže na křeslo a sotva dosedneš už se ti vrtá v puse. Divný pocit. Cizí člověk (ani se nepředstavil), vidíš ho – při trošce vlastní poctivosti – maximálně dvakrát ročně, trochu se ho vlastně i bojíš, protože úplně nevíš, co se bude dít. Sestra se taky úplně netváří a k tomu si ještě s kýmsi (asi soukromě) telefonuje. A najednou vezme vrtačku a vrtá (hernajs, proč mi alespoň neřekl, co našel a jak to chce řešit). Nějak to vyřeší a pak už chce jenom peníze (někdy i hodně peněz…). Ve dveřích cosi hubuje o lepším čištění zubů a pravidelnějších kontrolách. A přitom by stačilo opravdu málo – milé přivítání s podáním ruky a představením se. Krátkým vysvětlením průběhu návštěvy – posadíte se, já to zkontroluji a pokud cokoliv najdu, budeme společně řešit další postup. A pak už jen provést kvalitní zubařskou práci s vysvětlením domácí péče, příštím termínem a rozloučením se.

Občas stačí málo ke spokojenosti. A pokud studiová lekce bude i opravdovou službou, která má hodnotu, klientela se může už jen spokojeně vracet.

Přidané hodnotě v podobě služby a pro-klientského servisu (nejen) na studiových lekcích zdar!

Vaše

Petra Tyrpeklová


Petra Tyrpeklová pracuje jako General Manager ve společnosti Balance Club Brumlovka, a.s.

Petra během svých studií biologie a chemie na Pedagogické fakultě UK v Praze působila v oblasti PR, učila na Katedře tělesné výchovy Přírodovědecké fakulty UK v Praze, napsala knihu Sportovní aktivity pro celou rodinu (Grada, 2009) a školila akreditované kurzy MŠMT. Po letech strávených ve vedoucích pozicích v mezinárodních fitness řetězcích řídila spa, saunový svět a nestátní zdravotnické zařízení fyzioterapie. Velkou zkušeností a inspirací byly roky strávené v zahraničí (Německo, Belgie).
K jejím zálibám patří rodina, chalupaření a samozřejmě fitness a wellness.

Komentáře