Máme pro vás výsledky z průzkumu fitness trhu 2019!

Velikost fitness trhu, jeho obrat, struktura nabídky služeb, způsob zaměstnávání i očekávání do budoucna, to byly hlavní otázky průzkumu českého fitness trhu, který provedla Česká komora fitness po skončení prvního pololetí roku 2019. Co jsme se o fitness trhu v České republice dozvěděli?

V našem průzkumu jsme vycházeli z tradičních otázek, které pokládají velké mezinárodní organizace svým členům. Kromě informací zajímavých pro užití v České republice, tak máme možnost předat relevantní data i do zahraničí.

Charakteristika fitness center v ČR

Na rozdíl od zahraničních trendů, až 91 % dotazovaných fitness center není součástí řetězce a nefungují formou klubového členství. 

87% fitness center také uvádí, že svou činnost provozují ve svém soukromém vlastnictví, tomu nasvědčuje i jejich schopnost a možnosti získání kvalitních zdrojů a informací ke zlepšování svých služeb a využití jejich aktuálního potenciálu. Až 87 % dotazovaných také potvrdilo, že nevyužívají dotace na podporu jejich podnikatelské činnosti, a více než 60 % z nich označilo, že budoucím trendem a potřebou je právě schopnost využít dotační programy pro podnikatele, které jsou jim k dispozici.

Zaměstnanecká struktura fitness center v ČR

Co se týče struktury zaměstnanců fitness center, žádné velké překvapení se nekonalo. Obecně pracovní síla ve fitness sektoru preferuje OSVČ, a jako OSVČ pracují především osobní trenéři. Instruktoři skupinových lekcí fungují zejména na dohodu o provedení práce/činnosti nebo pracují jako OSVČ. Naopak hlavní pracovní poměr patří zaměstnancům v managementu, a značnou část také představují recepční nebo obsluha baru.

Návštěvnost, náklady a zisky fitness podnikatele v ČR

U 55 % dotazovaných se průměrná denní návštěvnost mezi lety 2017-2019 v zásadě nezměnila a navštívilo je okolo 100 zákazníků denně. 39 % dotazovaných své jednorázové vstupy vedou cenově od 100-150 CZK, a 42 % dotazovaných mají svou cenovou politiku nastavenou od 50-100 CZK.

Otázky finančních toků zodpovědělo pouze 30 fitness center s následujícími údaji: 

  • Celkové roční příjmy 30 fitness center jsou v hodnotě 171 871 962 Kč, proto můžeme předpokládat, že průměrný příjem jednoho fitness centra je cca 5 729 065 Kč ročně.
  • Celkové náklady 30 fitness center byly vyčíslené sumou 148 448 016 Kč, proto průměrné náklady na jedno fitness centrum můžou dosahovat až 4 949 600 ročně. 
  • Roční zisk jednoho fitness centra se proto může pohybovat v průměru okolo 779 464 Kč. 
  • 61 fitness center odpovědělo i na otázku o nárůstů příjmů mezi lety 2018-2019, kdy 42% z nich tvrdí, že se jejich příjmy v roce 2019 v porovnání s rokem 2018 nezměnily a 36% tvrdí, že evidují zvýšení příjmů v rozmezí od 2,5-7,5% 

Stejnou otázku, týkající se nárůstu nákladů zodpovědělo 54 dotazovaných, ze kterých 33 % tvrdí, že jejich náklady vzrostly v rozmezí 2,5-7,5 %, zatímco 57 % nepocítilo žádné větší změny. 

Portfolio poskytovaných služeb a jejich popularita

TOP 3 nejžádanějších poskytovaných služeb v našich fitness centrech:

  1. 90% fitness center poskytuje skupinové lekce
  2. 73% fitness center poskytuje osobní trénink
  3. 71 % fitness center provozuje lekce jógy

Mezi další populární poskytované služby, patří v procentuálním zastoupení u zapojených poskytovatelů v průzkumu následující: 

  • 47 % pilates
  • 45 % lekce pro děti
  • 41 % služby výživového poradce
  • 40 % posilovací stroje 
  • 32 % lekce pro seniory

V menším zastoupení, tzn. pod 20 % jsou pak služby SPA, sauna, bojové sporty a týmové sporty.

Otázka benefičních zaměstnaneckých programů

29 % dotazovaných tvrdí, že až 16-30 % jejich klientů využívá služeb benefičních společností. 27 % dotazovaných tvrdí, že tyto výhody čerpá méně než 15 % jejich klientů a 24 % dotazovaných tvrdí, že jejich klienti těchto služeb vůbec nevyužívají. Výrazné ovlivnění příjmů fitness centra návštěvami držitelů benefitních karet, tedy více jak 50 % celkových vstupů, uvedlo pouhých 4,8 % respondentů.

Potenciál budoucího rozvoje fitness trhu z pohledu majitelů fitness center

Narůstající trendy, kde vidí naše fitness centra na trhu prostor pro potenciál? Následující čísla potvrzují dvě nejhlavnější potřeby dnešního fitness trhu z pohledu koncového zákazníka:

  1. Rozšíření služeb pro nové cílové skupiny
  2. Prostor pro strategické propojení fitness sektoru se sektorem zdravotnictví, a to s cílem zvyšovat své vzdělání, prevenci naší společnosti, která bude mít za následek zvyšování kvality životních standardů v naší společnosti. 

Proto 64 % dotazovaných, vidí potenciál v lekcích pro děti a mládež, a až 50 % dotazovaných potvrdilo nárůst zájmu o cvičení pro seniory. 

Naše fitness centra se chtějí rozvíjet a růst, nasvědčuje tomu fakt, že 60 % z nich vidí příležitost k lepšímu využívání a informovanosti o dotačních programech, jakož i to že 64 % uvádí, že vidí příležitost i ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami. 52,9 % má zájem a vidí budoucí kroky fitness trhu ve spolupráci s lékařským sektorem. 

Dotazník byl vyplněn 7 % našeho fitness trhu, což je velmi relevantní číslo, ke skutečnosti, že na českém trhu operuje 1000-1200 fitness center. Relevance a důležitost získaných dat zdůrazňuje také fakt, že v dotazníku byly zastoupeny všechny kraje České republiky a zároveň to, že více než 70 % dotazovaných patří do skupiny malých fitness center s rozlohou kolem 200m2. Přesná čísla velikosti českého fitness trhu nejsou známá, jelikož provoz fitness centra je spojena s volnou živností tzv. „Provozování tělovýchovných a sportovních zařízení a organizování sportovní činnosti“ na níž funguje obrovské množství subjektů a zdaleka ne všechny jsou součástí fitness sektoru. Výše uvedené číslo tedy vychází z databáze dodavatelů z oblasti fitness.

Komentáře