Provozovatelé byli dotázáni, na jakém obchodním modelu je založeno jejich podnikání. Není žádnou novinkou, že fitness centra v České republice fungují spíše na bázi individuálních vstupů (tedy „pay as you go“) a předplacených permanentek (41,2 %) což je odlišné od trendů v zahraničí, kde se častěji setkáváme s s obchodním modelem na bázi čistého členství. Možnost čistého členství u nás využívá 23,5 % provozovatelů, což je o 10 % více než v předešlých letech. Kombinovaný model členství a jednorázových vstupů/předplacených permanentek nabízí 35 % provozovatelů.
Průměrná cena za měsíční členství u fitness center, které provozují služby výlučně na bázi členství byla 2600 Kč. U fitness center, která jsou založená na obchodním modelu individuálních vstupů se cena pohybovala 223 Kč za 1 vstup. V porovnání s rokem 2022 došlo ke zdražení individuálních vstupů o cca 30 %. Zároveň je nutné zmínit, že fitness centra často stanovují vysoké ceny za jednorázový vstup, aby motivovala klienty k nákupu permanentky.
To je v porovnání s rokem 2022 (5,7 miliardy) dvojnásobek. Z hlediska nákladů, dotazovaní provozovatelé jednohlasně uvádějí jejich zvýšení v roce 2023, přičemž většina (50 %) zaznamenala nárůst v rozmezí 10 až 19 % a dalších 25 % provozovatelů uvádí zvýšení mezi 20 až 29 %.
Nejpopulárnějšími službami ve fitness centrech jsou skupinové lekce, cvičení na cardio strojích a jóga (vše 82,4 %), následované posilovacími stroji (76,5 %) a pilates (70,6 %). Pilates se nově umístilo mezi nejvyhledávanějšími službami, čímž sesadilo osobní tréninky na nižší příčku. Další časté služby zahrnují služby osobního trenéra (64,7 %), funkční zóny (64,7 %) a lekce pro děti (58,8 %).
Respondenti také měli v našem průzkumu uvést, jaké trendy a technologie mají podle nich vliv na formování fitness sektoru v České republice. Jednoznačně velmi vysoký vliv mají dle provozovatelů chytré technologie, takzvané „wearables“. Tento pojem zahrnuje veškerá zařízení, která se dají nosit na těle a umožňují nejrůznější měření při pohybových aktivitách. Patří sem chytré hodinky, monitory srdeční tepové frekvence, GPS zařízení apod. Následují prémiové kluby se členstvím, osobní trénink, skupinové lekce a fitness aplikace.
V oblasti zaměstnanců stále dominuje práce na dohodu o provedení práce nebo činnosti, zatímco management a recepční často zastávají stabilní pracovní poměr a osobní trenéři preferují samostatnou výdělečnou činnost (OSVČ).
Ohledně role zprostředkovatelů benefitních programů, téměř polovina provozovatelů (41,2 %) uznává jejich vysoký vliv na podnikání v fitness sektoru, přičemž skoro polovina (47 %) vnímá jejich roli kladně. Pokud jde o příjmy z benefitních programů, 43 % respondentů uvádí, že tyto příjmy představují méně než 15 % jejich celkových příjmů, což naznačuje lepší kontrolu nad využíváním těchto programů v porovnání s minulým rokem. 12,5 % respondentů benefitní programy nevyužívá.